Kiállítást megnyitja: Novák Piroska design-és művészet teoretikus
Megnyitó: 2021. június 30-án szerda, 18 órakor.

Megtekinthető 2021. július 9-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között. A még fennálló járványhelyzethez igazodva előzetes értesítés alapján várjuk az érdeklődőket. Bejelentkezés, pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen.

A kiállítás látogatásakor maszk viselése kötelező!

Botos Balázs Budapesten él és dolgozik. A Nyugat Magyarországi Egyetemen végezte tanulmányait, itt szeretett bele a kerámiába. Olyan tárgyakat tervez és készít főleg porcelánból, amik megmelengetik az emberek szívét. A használhatóság nagyon fontos a tervezési folyamatban, az „egy kis plusz” mellett, amit mindig belerak tárgyaiba. Az „otthonos érzés” és felfedezés izgalma, egyszerre van jelen a munkáiban. Ezt a világot mutatja be Balázs Porceland című kiállítása.

MEGNYITÓ
(Elhangzott a kiállítás megnyitóján, 2021. június 30-án)

A keményporcelán európai feltalálását (1708) megelőzően sokan úgy tartották az öreg kontinensen, hogy Kínában, a porcelán hazájában, minden e titokzatos és gyönyörű matériából, „fehér aranyból” van. Csodálatos, egzotikus, gazdag és törékeny távoli-keleti világról ábrándoztak eleink. Talán e ma már naiv és túlzó fantázia felől is értelmezhetjük a 16. és a 18. század között népszerű arisztokratikus műfajt, a porcelánkabinetek jelenségét. A porcelánkabinetek nem csupán a fejedelmi és arisztokrata porcelángyűjteményeknek helyet adó, azt őrző és bemutató kincseskamrák voltak, hanem olyan díszes terek, ahol gyakran a falakat, a tartókonzolokat, a kandallókat és a bútorokat is vékony porcelánlapokkal burkolták be. A luxusnak és státusszimbólumnak számító anyaghasználattal egyrészt a megrendelő társadalmi státuszát és vagyonát, másrészt a készítő, a kivitelező mesterségbeli virtuozitását reprezentálták. Így vált a képzelet valósággá. Botos Balázs kiállításán egy 21. századi porcelánkabinetbe tekinthetünk be, a tervező és alkotó letisztult, egyben sokszínű porcelánvilágába, egyedi mikrokozmoszába, ahol a legkülönfélébb műfajú és funkciójú tárgyak készülnek a legnemesebb szilikát anyagból.
E betekintés – a COVID-19 vírus okozta világjárvány következtében – hasonlóan exkluzív, mint a barokk-rokokó porcelánkabinetek esetében, ahová csupán a meghívott kiváltságosok léphettek be. Mi pedig előzetesen regisztrálunk, maszkot viselünk, és távolságot tartunk egymástól.
A pandémia időszakát Botos Balázs – a veszélyhelyzet és a korlátozások ellenére – hasznosan és tevékenyen töltötte: elővette, újragondolta és megvalósította fiókban lappangó terveit, webshop-ot indított, terméket fejlesztett, egyedi megrendeléseket teljesített, kiállításokon szerepelt, pályázott. A FISE Galériában, két éve megrendezett, 2019-es egyéni kiállítása óta számos új tárgyat alkotott, tudatosan építve, képviselve, menedzselve márkáját. Kevés hozzá hasonló tervezőt ismerek, aki egy személyben és ennyire jól végzi az előbb felsorolt feladatokat, önálló munkaköröket. Minderre, úgy vélem, azért képes, mert megfontolt, hiteles tervező, aki alázatos az adott feladattal és annak megrendelőjével, legyen az egy doktori kutatás poszterének grafikai megtervezése vagy egy hungarikum gyomorerősítő likőr díszcsomagolásának elkészítése. Azután itt az anyagok teljes körű ismerete és tisztelete, valamint az alkalmazott technikák körültekintő megválasztása, nem az öncélú dekorálás, hanem az adott célnak megfelelő, a legmegfelelőbb eszköz használatának jegyében. Az általános, univerzális designer gondolkodás és tervezői elvek mellett, a specializáció még a siker kulcsa, ami a minőségi gyakorlati megvalósítás, az önálló és precíz kivitelezés alapfeltétele. És az a valami, a plusz többlet, a blikkfang, ami karakteressé és felismerhetővé teszi Botos Balázs tárgyait.
Két évvel ezelőtt ezt a valamit a tárgyakba rejtett humorként határoztuk meg. A jelen tárlaton szereplő anyag esetében hangsúlyeltolódást figyelhetünk meg a konceptuális tárgyalkotás irányába. E megállapításomat két példával szeretném aláhúzni. Az első a Silhouette nevű új váza/vázák, amelynek/amelyeknek tervezésmetodikája is rendhagyó. Az év elején, egy álmos januári reggelen Balázs üzenete köszöntött a telefonom kijelzőjén. Ebben egy szokatlan kérést fogalmazott meg: rajzoljak egy vázát, olyat, ami először az eszembe jut erről a szóról. Hmm, kávé nélkül nem lesz egyszerű – ez volt az első gondolatom. Majd a második, hogy a váza szó egy muzeológus fejében foglalt fogalom, mert nem egy, hanem több száz váza formája ugrik be egyszerre, ha erre a tárgytípusra gondolok. Ezért nem is egyet rajzoltam. Végül egy klasszikus, csepp alakú formában egyeztünk ki a gyakorlatból kiesett, fásult, reszkető kis vázlataimból válogatva. A lényeget itt természetesen nem is a megszólított ismerősök sajtpapírokra firkantott váza-formái képezik, hanem a tervezői gondolat, ami a váza körvonalán túl, annak fogalmára, meghatározására kérdezett rá, és a váza „vázaságának” definícióját kutatta. Az eredmény egy váza-plasztika lett, ahol a gyakorlati-használati funkciót felülírja az alkotó intenciója és az autonóm szobrászi érték. A két darabból álló, mobil váza-felek egyik oldala durva, elnagyoltan kifaragott márvány-hatású, másik oldallapjuk simára csiszolt, finom felületű, biszkvit porcelán. Hogy a két felet/szeletet, miként helyezzük el, az ránk van bízva, összeillesztjük vagy szétválasztjuk, egymással szembe vagy háttal fordítjuk őket, teszünk-e beléjük virágot, vagy a formákat hagyjuk önmagukban érvényesülni – mind a mi döntésünk és választásunk. Ahogy a nézőpontunk is: honnan nézzük e tárgyakat, miként használjuk, minek tekintjük. Vázákat ábrázoló plasztikáknak, vázaként is használható plasztikáknak, díszvázáknak, amikbe vétek virágot tenni – a sor, az asszociáció, a játék még folytatható.
A másik példám a konceptuális irányra, Botos Balázs újabb ékszereinek köre, amelyekkel nem csupán a hazai, hanem a nemzetközi kortárs ékszertervezés területén is egyre eredményesebb. A 2020. évi Ékszerek Éjszakája Budapest 0- zero negative pályázati felhívására készült az Iceland széria, ami a környezetszennyezés és a globális felmelegedés ellen hirdetett zéró toleranciát. A hófehér jégsipkákat formázó bross és gyűrű a téma esztétizálásának módszerét használja, míg az anyagában feketére színezett verzióban, a szénbányák vagy az olajfoltokkal szennyezett természeti táj látványa drámai, drasztikus és elementáris hatású. A tervező tudatosan és érzékenyen használja az ékszer reprezentációs és kommunikációs funkcióját.
Ez az érzékenység, már-már szentimentalizmus jelenik meg most debütáló, A régi és a törött névre keresztelt bross-kollekciójában is. A gipszformák csiszolásához használt, pontosabban elhasznált kézi gyaluk fémreszelőit, hűséges munkaeszközeit mentette meg a kidobástól és használta fel újból. Megnemesítve, átlényegítve a rozsdás anyagokat, megalkotva ezzel a saját mesterségét hirdető, hordható cégéreit, céhjelvényeit. Egy valódi mesterember, aki saját maga önti formába ötleteit nem is tehet másként. Eszközei kincset érő ékszerek, melyek, ha ipari termékként végigszolgálták élettartamukat, annak végén elnyerik jutalmukat. A használati tárgyak életciklusa olyan narratíva, ami a kortárs művészeti ékszer szerteágazó, roppant szabadon kezelt területén is figyelemre méltó koncepció.
Botos Balázs tervezői és alkotói tevékenységéről, porcelánvilágának összetevőiről, jellemzőiről gondolkodva – különösen a Design Világnapja után – újra és újra a BurgHalle Művészeti és Design Egyetem¹ szilikát matériákra szakosodott terméktervező képzése jut az eszembe. A Halle-ban folyó oktatás világszerte ismert és elismert, számos professzor és hallgató körében vágyott és elérendő úticél. Ennek a képzésnek immár évtizedek óta egy rendkívül summás, szikár, igaz és mintaadó gondolat a mottója: „Working like a craftsman – thinking like a designer”.² Szabad magyar fordításban: Dolgozz úgy, mint egy kézműves mester, gondolkodj úgy, mint egy formatervező, designer. Vagyis, ahogy Balázs is teszi, kézművesként hiteles és biztos szakmai tudással, türelemmel és precizitással dolgozik, tervezőként letisztult, okos és érzékeny, karakteres, konstruktívan és játékosan újító. Ilyennek látom Botos Balázs, keramikus-designer, designer-keramikus világát, Porceland-et, azaz Porcelániát.

Novák Piroska
design- és művészet teoretikus

Jegyzetek
¹ Teljes, hivatalos nevén: Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle (Burg Giebichenstein University of Art and Design Halle).
² A képzés mottójának forrása:
https://www.burg-halle.de/en/design/industrial-design-ma/product-design-...  Hozzáférés: 2021. június 30.

Megnyitó: 2021. június 15-én kedden. A járványhelyzethez igazodva a hagyományainktól eltérő módon, előzetes bejelentkezés alapján várjuk az érdeklődőket 18-20 óra között.
A megnyitó 18 órakor kezdődik, majd ezt követően további 8 idősávban regisztrálva 7-7 fő tekintheti meg a kiállítást, miközben Molnár Melinda formatervező gondolatait hallgathatják.

Bejelentkezés a megnyitóra az alábbi linken lehetséges: https://doodle.com/poll/9ftitqv7pyzdcxfm?utm_source=poll&utm_medium=link

A kiállítás megtekinthető 2021. június 15-től június 25-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között, bejelentkezéssel, pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon az iroda@fise.hu címen.
A Műtárgyak Éjszakájához kapcsolódva június 18-án a FISE Galéria hosszított nyitvatartással várja az érdeklődőket!
A kiállítás látogatásakor maszk viselése kötelező.

Az alkotások és az esemény létrejöttét a Nemzeti Kulturális Alap támogatta

Archetípusok

Biró Zsófia Gizella ékszertervező Archetípusok c. önálló kiállítása a korábbi évek önismereti témájú alkotásainak folytatása.
Idei ékszersorozatát a 12 női archetípus inspirálta. Ezek az ősi eredetű karakterek a tudatalattiból erednek és minden emberre jellemzőek. Életszakaszonként más-más karakterjegyek erősödhetnek fel bennünk. A kiállításon látható ékszerek ezekhez a személyiségtípusokhoz köthetők.
A tervezőművész ezúttal is különleges anyagot használt: az ékszerek alapanyagául szolgáló fémstruktúrák egyedi kísérletezések során jöttek létre. Az áttört felületek és érdekes textúrák sejtelmes árnyékot rejtegetnek a látogatók számára.
Szeretettel várunk minden érdeklődőt a megnyitóra, ahol feltérképezhetik önmaguk és szeretteik jellemvonásait!

A tervező munkáit az alábbi linken tekinthetik meg: instagr.am/gizellabirojewellery

The solo show entitled ‘Archetypes’ of Zsófia Gizella Biró jewelry designer is the continuation of her works on the theme of self-knowledge from the previous years.
This year’s jewelry series was inspired by 12 female archetypes. These characters of ancient origin stem from the subconscious and apply to everybody.
Each life stage may enhance different characteristics. The jewels on display at the exhibition are related to these personality types.
The designer artist used special materials again: the metal structures that provide the basis of the jewels are the results of numerous experiments. Mysterious shadows are hidden within the openwork surfaces and textures.
We are looking forward to meeting all who are interested at the opening event, where we invite you to explore your own as well as your loved ones’ personality traits!

The event and the artworks have been funded by the National Cultural Fund of Hungary

A kiállítást megnyitja: Révész Emese művészettörténész.
Közreműködik: Grace Yu, gitár.
Megnyitó: 2021. május 25-én kedden 18 órakor.

A járványhelyzethez igazodva a hagyományainktól eltérő módon, előzetes bejelentkezés alapján várjuk az érdeklődőket május 11-én 18-20 óra között. A megnyitóbeszéd: 18 órakor hangzik el, majd ezt követően további 4 idősávban regisztrálva 7-7 fő tekintheti meg a kiállítást az alkotók tárlatvezetésével.
Megtekinthető 2021. május 26-tól június 11-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között, bejelentkezéssel, pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen
A kiállítás látogatásakor MASZK viselése KÖTELEZŐ.

"Hol NEM volt, hol VOLT" jól ismert kezdő sor a mesék világából. De, két kicsi szó szándékosan helyet cserélt egymással. Hol nem volt mitikus, csodálatos lények elevenednek meg üvegből Lendvai Péter Gergely munkáiban.
Mintha egy egzotikus, letűnt civilizáció egyedülálló kincsei között járnánk kelnénk. A falakra mint indák futnak fel Horváth Krisztina izgalmas illusztrációi, az öreg királyról és a legbecsületesebb kisfiúról szóló fabula révén egyenesen Dél Koreából. A népmesei világ formakincse ebből a különleges távoli kultúrából építkezik egy ősi mindenki számára érthető szimbólum rendszerrel. Keressük meg a mesék világában a "hol nem volt és hol volt" között milyen fantasztikus szereplőkkel, történetekkel és lényekkel, találkozhatunk május 25-től a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület kiállításán.

2020-ban, a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával létrejött a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület iparművészeti gyűjteménye! Jelenleg 105 FISE tag kiemelkedő alkotása található az egyedülálló anyagban, amelyet a jövőben mind belföldön, mind külföldön igyekszünk a nagyközönség számára is elérhetővé tenni!
(Azonosító: 0001-MMA-20-MT)

Szabó Nelli formatervező művész
„The Passage of time” című kiállítása.

A kiállítást megnyitja: Mohácsi András szobrász.

A járványhelyzethez igazodva a hagyományainktól eltérő módon, előzetes bejelentkezés alapján várjuk az érdeklődőket április 27-én 18-20 óra között. A megnyitóbeszéd: 18 órakor hangzik el, majd ezt követően további 4 idősávban regisztrálva 7-7 fő tekintheti meg a kiállítást az alkotók tárlatvezetésével. Bejelentkezés a megnyitóra az alábbi linken:
https://doodle.com/poll/if25nh6qyyw2zwsc?utm_source=poll&utm_medium=link

Az eseményt az érdeklődők élőben is nyomon követhetik facebookoldalunkon.
Megtekinthető 2021. május 7-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között, bejelentkezéssel, pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen.

A kiállítás látogatásakor maszk viselése kötelező!

The Pass_age of Time
Szabó Nelli kiállítása

"Amikor elhagyjuk a gyerekkort, lassan hozzászokunk ahhoz, hogy némák a tárgyak. Mégis, ha egy-egy válsághelyzet alakul ki, vagy személyes kapcsolat fűz egy tárgyhoz, a tárgy képes megszólalni, beszélni kezd hozzánk. De mi történik akkor, ha a tárgyak egy furcsa nyelven szaggatott történeteket kezdnek mesélni nekünk. Képesek vagyunk a tárgyakat mindig meghallgatni?
Szabó Nelli munkáinál a tárgyak beszélnek hozzánk, de a beszéd jelentései nem egy pontosan leírható logikai mező nyomán válnak dekódolhatóvá. Tárgyai bár biztosan állnak a térben, együttesen olyanok, mintha egy álom történéseiből emelték ki volna őket.
Őrültség, de van benne rendszer - Polónius így elemzi Hamletet a színpadon. Ezt a rendszert azonban nem lehet könnyen kiolvasni, a kiállított tárgyak világából nem állítható össze egy instant jelentés, melyet forróvízzel hígítva azonnali fogyaszthatunk.
Szabó Nelli kiállítása térben elhelyezett tárgyidézetekből áll össze.
Ablakív és asztaltöredék, digitális vázakép harmonikaként széthúzva - a kiállításon tárgyak ütköznek egymásnak a térben. Mindez már nem szürrealizmus, nincs itt esernyő és műtőasztal. Szabó Nelli humorral beszél a tárgyhasználatról és világít rá tárgyaival a tárgyi funkcionalitás közhelyeivel a kulturális diszfunkcióinkra.
A kiállításon tárgyi abszurdokat láthatunk szép, veretes formai versekbe szedve. Fa, kő, fém, só– íme a kiállítás anyagai. És mi a menü? Hamlet omlett a Kálmán Imre utcában. Dán design egy operett hangszerelésében - Szabó Nelli kiállítása nemcsak ínyenceknek."

Mohácsi András, szobrász
Budapest, 2021.04.17.

- - -

Szabó Nelli
The Pass_age of Time

A prezentizmus szerint csak az valódi, ami van. Ami volt és ami lesz az a jelenben nincs. A múltra semmi, a jelenre részleges, a jövőre minimális hatásom van. A jelenem egy szűk ablakkeret, vagy inkább egy vakablak, amin a múlt és a jövő között néhány emlék és vágy rendeződik időről időre új alakzatba.
A múlt és a jelen az emberi időérzékelés mellékterméke, mely az orientációnkat segíti. Egy múltbéli forma jelenbe való átültetése egyenlő az emlékezés aktusával. A múlt fragmentuma, mely a jelenben a múltra hivatott emlékeztetni, így egyben mondhatjuk, hogy romantikus törekvés. A régi tárgyak a jelenben jelként funkcionálnak. Az idő elmúltának jeleként, arra emlékeztetnek, hogy a mostani jelen a jövőben múlttá válik és ha szerencsénk van a jelen vágyaink a jövőbeli jelenünkké.

„Möbius tanulmányok” - Szentgyörgyi Szandra kiállítása

A kiállítást megnyitja: Demeter Nóra építész.

A járványhelyzethez igazodva a hagyományainktól eltérő módon, előzetes bejelentkezés alapján várjuk az érdeklődőket május 11-én 18-20 óra között. A megnyitóbeszéd: 18 órakor hangzik el, majd ezt követően további 4 idősávban regisztrálva 7-7 fő tekintheti meg a kiállítást az alkotók tárlatvezetésével. Bejelentkezés a megnyitóra az alábbi linken:
https://doodle.com/poll/5sssqnpsxc8ab57b?utm_source=poll&utm_medium=link

Az eseményt az érdeklődők élőben is nyomon követhetik facebookoldalunkon.
A kiállítás május 12. után megtekinthető május 21-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között bejelentkezéssel, pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen.
A kiállítás látogatásakor MASZK viselése kötelező!

Möbius tanulmányok
Az ismétlődő struktúrák szerkezetté, renddé állnak össze, a variációk végtelen sokaságában. A hajlékony, önmagában gyenge felületek erőssé válnak a formaképzés által. Ennek a statikai elvnek a működését tanulmányozom, modellezem, ezért kiválasztottam egy formai elemet, amely a méret- és az anyagminőség változataival mindig másként viselkedik. A statikai szempontok mellett érdekelnek a különböző anyagokon megjelenő fényeffektusok, fény - árnyék játékok hálókon, áttetsző, vagy tükröző felületeken egyaránt. Ezeket a tanulmányokat belső terek megvilágításához szeretném alkalmazhatóvá tenni a lámpától a fényinstallációig.

A Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium kerámia és üveg szakos hallgatóinak kiállítása

A járványhelyzethez igazodva a hagyományainktól eltérő módon, a megnyitóra előzetes bejelentkezés alapján várjuk az érdeklődőket április 13.-án 18 és 20 óra között.
A megnyitóbeszéd: 18 órakor hangzik el, majd ezt követően további 4 idősávban regisztrálva 7-7 fő tekintheti meg a kiállítást az alkotók tárlatvezetésével. Bejelentkezés a megnyitóra az alábbi linken: https://doodle.com/poll/dmeh5f7xqps546ed?utm_source=poll&utm_medium=link

A kiállítást megnyitja: Megnyitja: Pintérné Varga Zsuzsanna Intézményvezető
A kiállítás a továbbiakban április 23.-ig látogatható, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között. Bejelentkezés a megnyitó után, pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen.
A kiállítás látogatásánál MASZK viselése KÖTELEZŐ.

A Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium kerámia és üvegműves szakmai képzései több évtizedes múltra tekintenek vissza. A korábbi szakmunkás képzés több mint egy évtizede művészeti oktatássá alakult át. Ezeknek a művészeti szakoknak mai munkájába ad bepillantást a kiállítás. Tiszteljük és folytatjuk a szakma hagyományait, de ezek oktatásán túlmenően tantárgyi képzéseink keretében igyekszünk betekintést nyújtani a hazai és külföldi kortárs irányzatokba, lehetőséget biztosítva diákjainknak, hogy kipróbálják a technikák minélszélesebb palettáját, saját hangjukat keresve a feladatok megoldásában és az alkotói folyamatokban, szaktanáraik támogatásával.
Jelenlegi és volt diákok munkái láthatók a kiállításon, továbbá a frissen indult első esti üvegművesképzésben résztvevő tanulók is bemutatkoznak.
Jelenlegi szaktanárok:
üveg: Mezősi Eszter, Szőke Barbara, Szilcz Marianna
kerámia: Máder Barnabás, Szalai Zsófia, Vágó Szilvia
A meghívón Hanyu Annamária, Kovács Máté és Viktor Kata munkái láthatók

Gavalda könyvajánló

Ünneppel kezdődik az újabb lezárási időszak, a virtuális nőnap és Zoltánjaink köszöntése érdekében próbálunk legalább emlékezni jó, örömteli, feltöltő élményekre. Tartsatok velünk BEGUBÓ sorozatunkban, ahol a vezetőség tagjai egy-egy személyes posztban ajánlanak jó dolgokat mindannyiunknak, hogy bírjuk!
Elsőként Koós Daniella válogatott a könyvespolcáról Nektek és saját magának!
"Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem egyszerűen szükségem van a kreativításom és a hatékonyságom megőrzéséhez a szépirodalomra. Mégis az olvasás az, amiről a legkönnyebben lemondunk, pedig rászánt idő többszörösen megtérül. Lehet, hogy nem olvasásnak kellene hívni, hanem képzeletedzésnek és akkor mindjárt népszerűbb lenne a könyvek forgatása.
Amikor tavaly márciusban home officeba küldött a munkahelyem, az első utam egy könyvesboltba vezetett, ahol feltankoltam az előttem álló hónapokra. Akkor még úgy volt, hogy az iskolákat nem fogják bezárni… Hát ezek a 400-700 oldalas, helyenként több kötetes könyvek egy híján azóta is ott állnának, ahova aznap leraktam őket, ha pár napra rá be nem zárják az általános iskolákat és nem kell átrendeznem a személyes terem, hogy mindenkinek ideális „munkakörnyezetet” tudjak kialakítani. 2020-ban az olvasást iktattam ki a napirendemből, amitől egy idő után fáradtabbnak éreztem magam, mint valaha. Idén biztos, hogy minden nap fogok olvasni, csak a következő, megterhelőbb hónapokban nem hajszolom bele magam új és kétes kalandokba, hanem hangulatomtól függően egy-egy már olvasott, garantáltan elvarázsló és feltöltő könyvet fogok választani.
Polcomon első kiszemeltem Anna Gavalda összese, melynél jobbat nem-romantikus romantikusoknak vagy romantikus nem-romantikusoknak – azaz mindenkinek, aki csak egy kis boldog gubódzásra vágyik – ajánlani sem tudnék.
Amiért nagyon szeretem Gavalda könyveit és ajánlanám mindenkinek (funkcionális sorrendben):
79-626 oldalig, mindenféle kiszerelés van (igen, van novelláskötet is, de nem lehet letenni, szóval, ha nincs másra lehetőség, inkább a vékonyabb…) / mindig feltölt: akármilyen borús a történet, kiragyog belőle a nap / -emberi.
Nick Hornby után top 5 könyvlista hosszúsági sorrendben: 153 oldal a testvéri kapcsolatokról – Kis kiruccanás / 207 oldal arról, hogy egyszerre nincs és van nagy Ő – Szerettem őt / 223 oldalas letehetetlen novelláskötet a szerelemről - Csak azt szeretném, ha várna rám valaki valahol / 253 oldal arról, hogy a magány nem tart örökké - Életre kelni / 544 oldal arról, hogy a férfiak egyik legnagyobb ellensége a logikus döntéshozatal - Vigaszág"
A képen szereplő alkotás Zoltan Lubloy bögréje. Boldog Zoltán napot!

******************************************************************************

A tegnap indult BEGUBÓ sorozatunk második bejegyzése máris távoli tájakra visz, kicsit nosztalgiázunk azon, amikor még szabadon tudtunk utazni... Kanics Márta a Magas-Tátrából hozott egy történetet meg egy kis szabad eget, nézzétek!
"2019 nyarán úgy döntöttük, hogy magaslati levegőre vágyunk a városi forgatag helyett, így az úti célunk a Magas-Tátra lett. Kirándulásunk fénypontja a 2017 őszétől látogatható Lombkorona tanösvény és a nem mindennapi kialakítású, az ösvényhez kapcsolódó 32 méter magas panoráma kilátótorony volt. Szepesi Magura Bachleda völgyből a Lombkorona ösvényt két útvonalon lehet megközelíteni, gyalogosan vagy kényelmes, kabinos felvonóval. Mi az előbbit választottuk. A hangulatos, erdős út felfelé többségében könnyen járható, csak néhol meredek, kaptatókkal tarkított. A természet idilli csendjét csupán az út bal oldalán kanyargó bobpályán őrületes sebességgel leszáguldó gyerekek sikítása törte meg.
A hegytetőre felérve elénk tárult a Lombkorona ösvény és a kilátó. Csodás érzés volt a fenyőfák lombozata fölött végigsétálni a cakkosan kanyargó ösvény faszerkezetén, és körben a magasodó hegyek látványában gyönyörködni. Akinek a látvány nem akasztotta meg a lélegzetét, az a tanösvény egyes pontjain ügyességi játékokkal is emelhette az adrenalin szintjét, pedig a java még csak ez után következett.
A toronyba széles, csigavonalas úton lehet felsétálni, így fokozatosan tárult elénk a Bélai-Tátra, Magas-Tátra Lomnici-csúcsa, Pieniny-hegység és teljes hosszában a Lombkorona ösvény is. Felérve szédületes panoráma fogadott bennünket, a kilátás fenomenális. A látvány és a magasság szédítő érzete mellett még egy kihagyhatatlan élményt is kínál a kilátó: közel 20 méter átmérőjű kifeszített fémhálón keresztül lehet sétálni egyik oldalról a másikra. Ha már feljutottál nem szabad kihagyni, elég nagy kihívás az ingatag alátámasztáson lépkedni, de felejthetetlen érzés! És ha még mindig nem volt elég az élmény, a lefelé utat egy kanyargós, zárt, óriási csúszdán is megteheted.
Az élmény telepumpált ugyan minket is adrenalinnal, de kellően el is fárasztott, így a lefelé utat gyalogtúra helyett már inkább a kabinos felvonóval tettük meg."

****************************************************************************

Lehetséges-e BEGUBÓ zene nélkül? Ugye, hogy nem?!
Fazekas Ildikó engedett a nosztalgia kényszerének, és a Music Television hőskorából hozott egy emlékezetes dalt + klipet!
"Elég zajos volt gyerekkorom, talán emiatt, vagy a kollégiumi évek miatt, de a koncentrációhoz szükségem van arra, hogy szóljon mellettem zene. A lakásba zárva ez az igény még fokozódott is, de a korábbi lusta rádióhallgatás helyett egyre gyakrabban kotrok elő valaha rongyosra hallgatott muzsikákat - főleg az MTV-korszakból, amit talán nem is lehet elmagyarázni annak, aki nem akkor volt fiatal...
A Massive Attack második albumának címadó dalát választottam, kicsit a címe miatt is, kicsit a hangulata miatt is, de azért a klip miatt is. Az a Michel Gondry rendezte, aki Human Behaviour-t is Björknek, és nem mellesleg ez után a klip után 10 évvel az Egy makulátlan elme csodálatos ragyogását is. Az egyetlen snittként ható felvételben az a trükk, hogy a teljes toronyház díszlete fektetve van, és a szereplők, akik állni látszanak, azok fekszenek. (Nekem ez csak sok évvel később esett le egyébként...)
Látunk egymás mellett élő, de fallal elválasztott embereket, mindenki a saját kis gubójába begubózva, látszólag függetlenül, nagyon különbözően, mégis szinte elszakíthatatlanul kapcsolódva. És még valami, ami most olyan nagyon hiányzik: "And you can't change the way she feels / But you could put your arms around her".
A Massive Attack a pandémia alatt sem "hallgat": támogatták a Bristol Food Union kezdeményezést, keresik a lehetőséget a zeneipar karbonlábnyomának csökkentésére, de a téli időszakban segítették a "take one, leave one" kabát-akciót is.
Az album szerepel a 2006-ban kiadott '1001 album, amit meg kell hallgatnod, mielőtt meghalsz' válogatásban, és a Rolling Stone magazin 'Coolest Albums of All Time' listájának 10-es mezőnyébe is bekerült. Szóval nem csak szerintem irgalmatlanul jó! Hallgassátok jól, mindenkinek, aki szereti."
Massive Attack: Protection

fennTARThatÓ - Elek Ágnes textiltervező művész kiállítása

A kiállítást megnyitja: Bojár Iván András művészettörténész,
a 10 millió fa környezetvédelmi közösség megalapítója.
A megnyitó közreműködik Varga Nóra jazzharsona művész.

A járványhelyzethez igazodva a hagyományainktól eltérő módon, a megnyitóra előzetes bejelentkezés alapján várjuk az érdeklődőket március 2.-án 17 és 19 óra között.

A megnyitóbeszéd: 17 órakor hangzik el, majd ezt követően további 4 idősávban regisztrálva 8-8 fő tekintheti meg a kiállítást az alkotó tárlatvezetésével. Bejelentkezés az alábbi linken:
https://doodle.com/poll/nb26ikxxkhxuumtw?utm_source=poll&utm_medium=link
Az eseményt az érdeklődők élőben is nyomon követhetik facebookoldalunkon.

A kiállítás megtekinthető március 19.-ig, hétfőtől-péntekig 13-18 óra között. Bejelentkezés pontos időpont megjelöléssel, legkésőbb a tervezett látogatást megelőző napon: iroda@fise.hu címen.

A kiállítás látogatásánál MASZK viselése KÖTELEZŐ.

A kiállítás képei: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=FISE.art.craft.design&set=a.2...

Melyik a fenntarthatóbb? Ha biológiailag lebomló hulladékból készítünk valamit, vagy éppen egy iparilag nehezebben közömbösíthető alapanyagot értelmezünk újra? A kulcs az újrahasznosítás és a hétköznapi funkcionalitás ötvözése úgy, hogy a folyamat minél kisebb ökológiai lábnyommal járjon.

Elek Ágnes végzettsége szerint textilművész, alapvetően mégis bútor- és ékszer­kollekciókat láthatunk tőle, melyekben a textil, mint funkciót kapott, újrahasznosított alapanyag jelenik meg. Az anyagválasztással a fenntarthatóság és a folyamatosan változó divat egymásnak feszülő ellentétét több megoldással is kezeli: a papíralapú ékszerek közel 100%-ban komposztálhatók vagy éppen papírként újrahasznosíthatók, így nem terhelik a környezetet életciklusuk végén.
A tárgyak másik csoportját – a „Terülj, terülj asztalkám” elnevezésű korábbi munkájának folytatásaként – azok a bútorok képezik, melyek anyaga egyrészt egyedi tervezésű, időtálló keményfa, másrészt különleges technikával készült textil használt kerékpárbelsőkből. Ezzel a kombinációval olyan irodai tárolókat alakított ki, amelyekkel személyre szabhatóan követhető le az íróasztal, a munkakörnyezet változása, miközben a fenntarthatatlan környezeti folyamatok legfőbb okára, a túlfogyasztásra utal jelzés értékűen, hiszen rugalmasságának köszönhetően úgy tud elnyelni meglepően sok tárgyat, mint a mesebeli folyton tele lévő fazék.