Starck-vitaest

Öncélú polgárpukkasztás vagy zseniális design?
Avagy Starck - szkander egy citromfacsaróért

2017. november 3. péntek 18.00

Hetekkel ezelőtt kezdődött egy érdekes szakmai vita, mely számos, a design világát érintő kérdést feszegetett.
Olyan izgalmasnak és érdekfeszítőnek találtuk a beszélgetést, hogy szerveztünk rá egy beszélgetést. Építészek, belsőépítészek, bútortervezők, formatervezők, iparművészek, textiltervezők és ötvösök vesznek részt a beszélgetésben, melyben a következő kérdésekre keressük a válaszokat.

Funkcionalista avagy artisztikus legyen a design?
A formatervezés művészet, vagy inkább mérnöki munka?
Egy adott design feladatra csak a legletisztultabb, legtömörebb válasz adható, vagy létezhet-e olyan válasz, mely a formai megoldáson túl valamiféle extrém filozófiát, életérzést, mondanivalót sugall?
A kevesebb valóban több?
Képes-e egy alkotás komoly, filozofikus gondolatokat ébreszteni, ha minimalista, funkcionalista, avagy akkor, ha artisztikusabb, szélsőségesebb designt kommunikál? Lehetséges-e ez mindkét esetben?
Elfogadható-e egy tárgyon egy olyan formalizmus mely nem akadályozza ugyan a tökéletes használhatóságot, de formailag szükségtelen?
Vajon a Starck citromfacsaró ilyen? Avagy minden részlete indokolt?
Amennyiben egy problémát tökéletesen megoldunk egy jó formatervvel, az mennyiben mérnöki munka, és mitől lesz kreatív design? Avagy a kettő lehet ugyanaz?
Amennyiben egy problémát interpretálunk, átfogalmazunk, a magunk megközelítése szerint próbáljuk megoldani, vajon mennyire távolodunk el közben az adott problémától s mennyire közelítünk a mi belső világunkhoz? Vajon az egyik jobb vagy rosszabb a másiknál?
Vajon a funkcionalista megoldás jobban összpontosít a problémára, mint önmagunk kifejeződésére? Önmagunk kifejeződése talán a művészet lényege?
Kimondható-e, hogy egy funkcionalista alkotónak nem igazán fontos, hogy művésznek tekintsék?
Egyáltalán, művésznek kell-e lennie a designernek?

Miért jelent meg a Philippe Starck-féle designértelmezés?
A Starck előtti designer nemzedék miben volt más?
A változó világ hatása, vagy szimplán egy zseniről van szó?
Milyen gazdasági és politikai változások voltak a 80-as 90-es években, melyek a jólét és az életigenlő hedonizmus korát hozták el?

Starckról pontokban, mely témák szándékaink szerint a beszélgetés közben elemezhetőek.
Klasszikus művészet szeretete
Klasszikus művészet interpretálása
Starck-féle dadaizmus
Gyerekes naivitás és rácsodálkozás
Ösztönös vázlat és rajzok ereje
Ünnep és teatralitás
Frivolitás netalán obszcenitás?
Részletekre figyelés
Emberszeretet
Életszeretet
Starck mint moralista

Mi változott a 90-es évek óta a design értelmezésében?
Van-e létjogosultsága a mai, áttechnicizált világunkban egy artisztikus designszemléletnek?
Miért szorult vissza, manapság a Starck-féle extrémitásra építő design?
Vajon a jelen égető problémái, úgy mint a fenntarthatóság, az élelmezés, az ökoszisztéma változása, népvándorlás és hasonló traumák keresendők az okok között?
Hol van a helye ma egy alkotó embernek?
Mi a feladata ma egy alkotó embernek?
Van-e helye és létjogosultsága a Starck-féle extrém designfelfogásnak a mai világunkban?
Hogyan egyesítsük a jelenlegi világ alapvetően megoldásközpontú gondolkodását egy artisztikusabb designszemlélettel?