Grafika

Lőrincz Attila grafikus és barátainak KÖZTES ÁLLAPOT című kiállítása nyílik,
2018. február 20-án kedden este 7 órakor a FISE Galériában.
A kiállítást megnyitja Kótai Tamás képzőművész.

Gazsi hétköznapi élethelyzetekbe állított sziluettfiguráival a "jelen-lét" kérdésein gondolkodhatunk el. Alakjainak fehér hiátusát mintázott, színes domború felületekkel társítva erősíti képein, melyeknek elkészítésére szobrász barátait kérte fel.

A szobrász társalkotók: Czakó Rita, Lovász Zoltán, Szabó Balázs és Takács Máté

Megtekinthető 2018. március 5-ig, minden nap 13–18 óra között.

Mutasd az asztalod, én megmondom!
munkaPAD rovatunkban bemutatjuk hol és hogyan dolgoznak tagjaink, elmesélik és megmutatják hol lesz az ötletből terv, a tervből tárgy, termék, alkotás, és ehhez a folyamathoz mi minden egyéb társul még.

Aktuális munkapad-mutogatónk: CSALA SÁNDOR, grafikus

Mikor tudsz a legjobban dolgozni? Melyik napszak a legtermékenyebb számodra?
- Ha szabadkézzel rajzolok vagy festek akkor természetes fényben szeretek dolgozni. A műfény sok szempontból problémás. Számítógéppel a nap bármely szakában problémamentesen lehet dolgozni, de sokszor leginkább az esti, éjszakai órákban tudok elmélyülni a munkában.

Melyik a tervezés-kivitelezés során legtöbbet használt tárgyad
- A számítógép mellett rajzasztalon és festőállványon dolgozom.

Mi inspirál leginkább?
- A vágy, hogy minél jobb munkát csináljak, jobbat a korábbiaknál. Új technikák és megoldások kipróbálása, új utak keresése is inspirál. És természetesen más művészek alkotásai is.

Melyik serkentőszer csúszik jobban munka mellé: kávé vagy tea? Esetleg rum?
- Mióta nem ihatok tejet, csak vizet iszom.

Hogyan és mi által tudsz továbblendülni, ha elakadtál egy folyamat során?
- Erre nincs bevált módszer, stratégia. Agyalok a problémán és előbb-utóbb megszületik a megoldás, de előfordul, hogy a problémára való koncentrálás nélkül, váratlanul jön az ötlet, akár úszás vagy fogmosás közben. Szerencsés, ha sok idő van egy feladatra.

Hallgatsz-e zenét, esetleg rádiót munka közben? Ha igen, mit? Ha nem, akkor? 
- Igen, hallgatok zenét munka közben, bár már nem olyan gyakran, mint fiatalkén. Elég sokféle zenét hallgatok, bár az utóbbi években - ha már TV is van a közelemben - gyakran próbálok értelmes, hallgatható TV műsorokat keresni, de ez nem mindig sikerül. Persze időnként, bizonyos munkafázisokban csendre van szükségem.

Mi hiányzik leginkább az asztalodról, hogy jobban menjen a munka? Minek örülnél igazán?
- Tulajdonképpen megvan minden szükséges eszközöm a munkához. Bár ha jobban belegondolok, akkor egy A3-as szkenner jól jönne.

Több és további Sanyi munkájáról itt:
https://www.behance.net/sandorcsala

Chang-Soo Kim szöuli képzőművész kiállítását N. Mészáros Júlia művészettörténész nyitja meg.

Megnyitó: 2018. július 10-én kedden 18 órakor.

A Penumbra / Félárnyék című sorozatának legújabb darabjait és videómunkáit mutatja be.
A kiállítás kurátorai: Haász Ágnes, Ruzsa Dénes, Spitzer Fruzsina
Megtekinthető 2018. július 20-ig, hétfőtől péntekig 13 és18 óra között

Félárnyék, Tükrözés…

A kifejezés egy bizonyos üzenet révén közvetítődik, akárcsak a hír a médiában. Egy új kifejezés új szemléletet és egyszersmind új értékrendet is képes kölcsönözni egy tárgynak. A jelen kiállítás fókuszában a városban élő én (az individuum), a többi ember, és a mögöttük rejlő történetek viszonyrendszerének a feltárása áll. Továbbá kísérlet történik arra nézvést is, hogy kifejezésre jusson azon metszéspontoknak a tudatosítása, amely a körkörösség jegyében zajló élet során bukkan fel, és amely tematizálja a szerteágazó társadalmi elvek és rendszerek közepette élő ember helyzetét. Ez a jelenség világszerte megfigyelhető. Kísérlet történik ugyanakkor a művész és a befogadó közötti kölcsönös megértés jelenségének a felfejtésére a képi ábrázolás és a kifejezés révén is. Azon jelenség megértésén fáradozunk, hogy vajon mi minden veszteség érhet bennünket a digitalizált világban azáltal, és egyre azt boncolgatjuk, hogy az én miként vált fokozatosan névtelenné és személytelenné és veszítette el az egyéni értékét, ahelyett, hogy a technikai fejlődésnek az egyénekre gyakorolt pozitív hatásaira szentelnénk figyelmet. A félhomály/félárnyék egy olyan tartomány, ahol pusztán a takaró test homályosítja el a fény forrását. A félárnyékban tartózkodó megfigyelő egy részleges napfogyatkozás tanúja lehet. A jelen kiállításon arra figyeltünk, hogy mit veszítettünk és hanyagoltunk el mostanáig a magát álca mögé rejtő reklámok vagy a túlzó képi jelenségek miatt.

A félárnyék műfajú munkák kifejezésmódját illetően, egy ismétlődő egymásba hatolást, egyfajta rétegzett átfedést figyelhetünk meg. Az „egymásba hatolás” egy egészen progresszív módszer, egy tendenciózus fogalom, amely a bizonytalanságot helyettesíti mechanikus kiegészítés révén. Ez a képi alkalmazásnak egy olyan módszere, amely igen elterjedt az elektronikus médiában, ugyanakkor egy vizuális jelenség is egyben, amely a kortárs paradigmát hivatott kifejezni. Ami a TV képernyőfelbontást illeti, a függőleges felbontások számát általában jelzik. A szótárban az egymásba hatolás címszó alatt azt a módszert értjük, amely az egymásra tevődő képek szkenneléses módszerének az alkalmazásán alapszik. Az új fogalom a CRT TV megjelenésével egy időben bukkant fel. Ezzel a módszerrel úgy keletkezik egy kép, hogy pontokat jelenítenek meg a páros és páratlan számokkal ellátott vonalakon, ahelyett hogy egyszerre egy teljes képet hoznának létre. Emiatt az idő különbség miatt, enyhe villódzás jelenhet meg a képernyőn. Ahhoz, hogy konfigurálni lehessen egy képet, két egymásba hatoló (páros és páratlan számmal jelölt) szkennelési keretre van szükség. Ez a két hiányos keret kölcsönösen kiegészíti egymást és mindkét egymásba hatoló kép függ a másikától, amely arra figyelmeztet bennünket, hogy hajlamosak vagyunk a dolgokra a saját perspektívánkon és előítéletünkön keresztül tekinteni.

Minden itt kiállított darab digitális nyomat technológiával készült az elejétől a végéig mivel egy új művészeti paradigma megjelenésének a lehetőségét próbálja sugallni. Ami a digitális nyomat technológiáját illeti, a Grapheion 21. számában megjelent írásomat szeretném idézni:

„A digitális fogalom mögött rejlő tulajdonságok azok a nem-vizualizációs kifejezések, amelyek az információt nem-anyagelvűség és elektronikus rezgés formájában fejezik ki, ezáltal mintegy kitágítva a művészet anyagiságáról és értékéről való hagyományos gondolkodásunk határait. Éppen ezért, a digitális művészetnek a forradalmi mechanizmusként való elismerése, amely megújítja a hagyományos művészeti alapokat a következő feltételek mellett válhat a 21. századi digitális technológia fogalmi megismerésének a feltételévé: ha úgy értelmezzük mint egy olyan fogalmat, amely átíveli a tér és idő határait; ha úgy tekintünk rá mint egy kiegészítő mechanizmusra és viszonylagos terjeszkedési fogalomra; ha a digitális technológiát nem tekintjük többé egy hagyományos ipari művészet értéknek és kiértékelő eszköznek , és ha kiterjesztjük a művészi értékét; ha kitágítjuk a digitális művészet alapvető érdemeit és megteremtjük hozzá a megfelelő környezetet, amelyben az igazi értéke ki tud majd bontakozni….”

"VISSZHANGOK"
A Beijing Normal University School of Art & Communication, és az Art & Design Department hallgatóinak kiállítása.

Megnyitó: 2017. szeptember 25.-én hétfőn 18 órakor.

A kiállítást Uhl Gabriella, a Metropolitan Egyetem művészettörténésze nyitja meg.

E különleges kiállításon a FISE egy hétre vendégül látja a kínai Beijing Normal University művészhallgatóinak festészeti anyagát. A válogatás különleges találkozási lehetőség egy távol-keleti művészeti képzés képviselőivel, és érdekes ízelítő a kínai képgrafika irányzataiból.

Megtekinthető 2017. szeptember 26.-29 13-18 óra között!

Az esemény a Cinema Magyar-kínai Művészeti és Kulturális Egyesület és a Budapesti Metropolitan Egyetem szervezésében valósult meg.

Sopron, Festő terem, 2016 március 12-27
Megnyitó: március 12., 16.00
A kiállítást megnyitja: Wehner Tibor író, művészettörténész
Megtekinthető: március 27-ig, hétfő kivételével naponta 10-18 óráig.

A művészek munkáikban a felhasznált anyagok az üveg, a fém, a méhviasz, valamint az áttört formavilág többrétű művészeti és kultúrtörténeti tartalommal bír. A méhviasz és az üveg egyszerre utal az egzakt természetadományos és a spirituális gondolkodásra.

" A két művész kiállításának címe – Konstelláció 77 · 78 – beszédes és a lényegre koncentráló: a konstelláció fogalma az összefüggésekre, a megfelelésekre, az egybeesésekre, a dolgok állását meghatározó körülmények azonosságára. (...) Az azonosságok a napjainkra immár a jelenkori magyar képzőművészet közép-generációjának alkotóihoz kapcsolható két művész pályaképében, szemléletében – és az eltérő alkotóterületek ellenére – törekvéseiben és alkotómódszerében is felfedezhetők, de természetesen az önállóság, az egyéni törekvés is munkásságuk fontos jellemzője. "
Wehner Tibor

http://www.prokultura.hu/hu/programok/2016-03-13/443-konstellacio-77•78.html

Kiállítási online katalógus:
https://issuu.com/lendvaipeter/docs/77-78_katalogus_full_forgato_ok?utm_...

Simon Péter Bence

Az elmúlt évre visszapislogó sorozatunk utolsó válaszadója: Simon Péter, grafikusművész

1. Mi volt számodra a 2015-ös év legpozitívabb élménye?
Nem volt kiugróan pozitív …

2. És mi volt a legnagyobb bosszúsága?
… de negatív élményem sem, 2015-ben.

3. Mi volt a leginspirálóbb dolog, ami 2015-ben történt Veled?
Sikerült eljutnom a berlini TYPO Talks konferenciára, ami felért egy POP-fesztivál pörgésével. Egyszerre 4 színpadon folytak tipográfiai előadások 3 napon át reggeltől estig.

4. Mi okozta a legnagyobb meglepetést az elmúlt év során?
Néztem egy kortárs szobrász kiállítását, a milánói dóm tetején, értsd ténylegesen a márvány "tetőcserepeken", alattad az emberek kicsi pontok.

5. Milyen újdonságot próbáltál ki az elmúlt egy év során, és milyen tapasztalatot szereztél általa?
Igazi olasz rizottót.

6. Fogadalom 2016- ra / üzenet magadnak és másoknak a következő évre:
Több önérvényesítés!

www.spx.hu

Horváth Ildikó, grafikusművész válaszol. ;) Villámkérdéseket tettünk fel néhány tagunknak, hogy lássuk/lássátok, mi minden volt tavaly!

1. Mi volt számodra a 2015-ös év legpozitívabb élménye?
Életemben ennyi könyvet nem illusztráltam, mint tavaly.

2. És mi volt a legnagyobb bosszúsága?
Akaratom ellenére beköltözött a padlásunkra egy nyest...

3. Mi volt a leginspirálóbb dolog, ami 2015-ben történt Veled?
Meghívtak Horvátországba (Pula) egy Gyerekkönyv Vásárba, mint vendég illusztrátort. Napsütés, tengerpart, érdekes emberek, szép mesekönyvek. Kell több?

4. Mi okozta a legnagyobb meglepetést az elmúlt év során?
Az, hogy London mennyire megváltozott az utóbbi tíz évben, és alig látni igazi angolokat az utcákon.

5. Milyen újdonságot próbáltál ki az elmúlt egy év során, és milyen tapasztalatot szereztél általa?
A könyvkereskedést. Hát, nem az én műfajom.

6. Fogadalom 2016- ra / üzenet magadnak és másoknak a következő évre:
Nem tervezek előre, nyitott vagyok, és várom az újabb kihívásokat.

Weboldala: www.horvathildiko.com